Co to jest GIS?
W obecnych czasach najpowszechniejszymi narzędziami wspomagającymi człowieka są komputery. Służą one między innymi do gromadzenia danych opisujących pewne obiekty i zjawiska istniejące w otaczającym nas świecie. Dane, które opisują nie tylko cechy obiektów i zjawisk, ale także ich położenie w przestrzeni, nazywamy danymi geograficznymi. Geograficzne Systemy Informacyjne służą do gromadzenia, przetwarzania, przechowywania i analizy danych geograficznych. GIS składa się przede wszystkim z odpowiedniego oprogramowania i sprzętu, zgromadzonych danych, stosowanych algorytmów i procedur pozyskiwania informacji.
By reklama była efektywna, a sprzedaż przynosiła zyski, obie muszą trafiać w obszary, w których istnieje popyt na sprzedawane produkty i usługi. Analizy przestrzenne na mapach muszą więc stać się integralną części badań rynku oraz oceny i kontroli efektów działalności marketingowej.
Identyfikacja potencjału
Obrazując bazę danych klientów lub informacje o potencjale na mapie w łatwy sposób spostrzeżemy, że występują regiony z dużą ilością klientów i potencjalnych klientów i takie, w których osoby odpowiadające naszemu modelowi prawie nie występują. Wprowadzając dodatkowe informacje wzbogacimy nasze analizy przestrzenne i uczynimy naszą strategię marketingową bardziej efektywną.
Analiza efektów strategii marketingowej
Po zaprojektowaniu strategii reklamowej i jej przeprowadzeniu na wybranym terenie można sprawdzić w jakim stopniu wzrosła po niej sprzedaż naszych produktów. Ważne jest również, czy nowi klienci pochodzą rzeczywiście z obszarów, w których prowadziliśmy kampanię, w których spodziewaliśmy się ich pozyskać. Wystarczy, że baza danych naszych nowych klientów posiada jakiekolwiek pole lokalizacji: adres, kod pocztowy, przynależność do regionu statystycznego. Korzystając z tej informacji zlokalizujemy każdego klienta na mapie i w prosty sposób przeanalizujemy efekty kampanii.